2018. március 23., péntek

Egyszerű pogácsa csak kovásszal élesztő nélkül




Soha nem sütöttem még pogácsát élesztő nélkül csak kovásszal. Ezért egy olcsó és egyszerű receptemet alakítottam át kovászossá.  Azért választottam ezt a receptet, ha nem sikerül, ne bosszankodjak miatta.

Recept: 

Előző este előtésztát készítettem 3 dkg anyakovászból 7,5 dkg vízből és 7,5 dkg lisztből. Egy csatos üvegbe tettem, és reggelig a konyhapulton tartottam.

Másnap reggel:
  • fenti összes előtészta,
  • 50 dkg liszt,
  •  20 dkg vaj + pár dkg még a hajtogatásoknál a kenéshez,
  • szűk 1,5 tk. só, 
  • 1 db egész tojás a tésztába és + még 1 db tojás a pogácsák kenéséhez, 
  • 1 dl tej, 
  • 20 dkg házi tejföl(nálam 23 dkg, mert ennyi volt az edényben), 
  • sajt, vagy/és magok a pogácsa tetejére.


Elkészítés:A vajat a fagyasztóból vettem ki és úgy reszeltem rá a lisztre, majd hozzáadtam a többi hozzávalót és meggyúrtam a tésztát. Kb. 2,5 órát pihent a kelesztő tálban, majd 3 x hajtogattam kb. 40-45 percenként és mindig megkentem egy kis olvasztott vajjal a hajtogatások közben. Az utolsó hajtogatás után kb. 20-25 perc után ment a hűtőszekrénybe egy lezárható tálban. Reggel kivettem a tésztát és a tálban hagytam bő két órát még, hogy kicsit engedjen fel a tészta, mert szó szerint beton kemény volt. Utána kinyújtottam, megkentem olvasztott vajjal összehajtogattam és kb. 45 perc múlva nyújtottam, megkentem tojással, sajtot szórtam a tetejére, pogácsát szaggattam belőle és hagytam kb. 45-50 percet pihenni, és csak ezután került a forró sütőbe. Gázsütőm van, nem tudom, hány fokon sült. 
Szerintem ez a recept nagyon jó gyakorló tészta. Legközelebb a krumplis pogácsa receptemet fogom átalakítani csak kovászosra.






  





8 megjegyzés:

  1. Szia Irén! Nagyon jól néz ki a pogácsa. De élesztővel is leírnád légyszi? Nekem nincs kovászom. Köszi!

    VálaszTörlés
  2. Egy picivel több lisztet vett fel. Most pihen a hajtogatás előtt.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Irén! Ha szaggatás előtt nem megy egy éjszakára hűtőbe? Ki tudom váltani pulton pihentetéssel vagy pont a hűtő a lényege, ugye? Elfelejtettem, hogy ma délutánra kellene...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kovászolt tésztáknál pont az a lényeg, hogy iszonyú hosszú a fermentáció ideje. Elöre kell tervezni, de megéri.. ☺️

      Törlés
  4. Én most készítem kíváncsi leszek milyen lesz vaj helyett libazsirt használtam

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm a megosztást. A hétvégén megcsinálom. Jónak néz ki! Pont ennyit kell pihentetni. Ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm a receptet. Nekem ez az első kovászos pogácsám(először sütöttem kovásszal). Örültem, hogy egyszerű és nagyszerű recept. Finom lett.

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm a receptet! Kipróbáltam, nagyon jól sikerült. Már nagyon várom a krumplis pogácsát!

    VálaszTörlés