2015. május 6., szerda

Tk. búzalisztes kenyér 2. (hibrid)




További képek a recept  közben és utána

Hozzávalók a dagasztást megelőző 8-10 órával előbb.

  • 5 dkg kovász a hűtőből,
  • 8 dkg BL 112-es liszt (bármilyen jó)
  • 8 dkg langyos víz (az előzőhöz képest azért kevesebb egy kicsivel a víz, mert már melegebb az idő éjszaka és féltem, hogy visszaesik a kovász mire dagasztanék.)

Egy kisebb befőttes üvegbe kimérem a a kovászt, hozzáadom a vizet, és gyors, határozott mozdulatokkal gyorsan elkeverem, majd hozzáadom a lisztet és ezzel is elkeverem. Egy sűrű nokedli tésztát kapunk. Reggelre a 3x-osára nőtt.

Hozzávalók a dagasztáskor: 
  • fenti összes kovász, 
  • 40 dkg BL 80-as liszt,
  • 10 dkg tk. búzaliszt,
  • kb. 20 dkg kovász (a fenti összes kovász) 
  • 1 cs. aszkorbinsav (elhagyható)
  • 4 gramm friss élesztő,
  • 1 púpos csapott evőkanál burg. pehely,
  • 1 púpos tk. só, 
  • 1 mk. nádcukor (jó a sima kr. cukor is)  az élesztő felfuttatásához,
  • víz amennyit felvesz (3 dl-t kimértem, de még kellett hozzá tennem) 

Elkészítése:
Az élesztőt 3-4 dkg liszttel, egy mk. nádcukorral, és kb. 1 dl langyos vízzel felfuttatom.

A dagasztógép üstjébe tettem az összes hozzávalót és szép sima, lágy, selymes tésztát dagasztottam. A vizet nem szabad egyszerre hozzáönteni!!!
Ezután kelesztő tálba tettem, ahol gombócot formáltam belőle, és hagytam kb. 15 percet kelni. Mivel elég sok a tk. liszt benne, úgy láttam, hogy ráférne korábban egy átmozgatás. Tehát átmozgattam a tésztát gyengéden, csak úgy jöttek elő belőle a bubik.
Hagytam kb. 20 percet pihenni, majd megint átmozgattam. és további 70 percet kelt. Elég nehezen kelt, mivel nagyon kevés volt az élesztő benne, a tk. liszt pedig elég sok.

Gyúrólapra tettem, gyengéden kilapogattam, igyekeztem, hogy minél több bubi benne maradjon a tésztában,  és veknit formáztam belőle, majd a kilisztezett 1,5 kg-os kelesztő kosárba tettem a varrattal felfelé. Az 1 kg-os kosárba megint nem fért bele.
A kelesztő kosárban kb. 75 percet kelt.








Egy lemez sütőlapot megliszteztem (mert a lapáton nem fért el), és a kosárból ráborítottam a tésztát. Bevágtam, és a 30 perce előmelegített kőre csúsztattam. A hőt rögtön mérsékeltem (1-esre vettem vissza) és így sütöttem 45 percig.

Mikor kivettem a sütőből a kenyeret, hihetetlen pattogásba kezdett. Zene volt füleimnek. :D

Annak ellenére, hogy elég sok a tk. a tésztában, mégis szép, lyukacsos, laza bélzetű lett a kenyér. Most is nagyon lágy tésztát dagasztottam, és az átmozgatással próbáltam kicsit keményebbé tenni. Sőt még repedések is lettek a héjon. A KENYÉR HÉJA NEM PUHULT MÉG MINDIG FEL, PEDIG MÁR 7 ÓRÁJA KISÜLT.
Elég rossz volt a fényviszony a konyhában, mikor fényképeztem, ezért úgy néz ki, mintha megégett volna a kenyér, pedig nem.











1 megjegyzés: