2016. augusztus 24., szerda

Egyszerű fehér kenyér csak kovásszal (chef kovász)


Recept a képek után.





Hozzávalók:
A dagasztást megelőző este kivettem a hűtőből
40 gramm kovászt,
40 gramm BL 80-as lisztet (tótkomlósi),
30-35 gramm meleg vizet (nem forrót, kézmeleget)

A kovászt a kovászkeverővel és a vízzel csomómentesre kevertem. Hozzáadtam a lisztet, azt is elkevertem, és egy gombócot gyúrtam belőle, amit egy tiszta befőttes üvegbe tettem. Az üveg szájára tettem egy folpackot, majd rácsavartam a tetőt és kb. 10-11 órát állni hagytam a konyhapulton. (Van amikor a mikróba teszem, mert ott jó védett helyen van).

Másnap reggel a következőkkel dagasztok:
fenti kovász,
30 dkg BL 80-as liszt,
1 dl langyos víz, amiben a kovászt teljesen simára feloldottam,
1 csapott tk. só,
+ 1 dl langyos víz. + még 3 evőkanál (a dagasztásnál úgy láttam, hogy még ennyi kell hozzá) Senki ne tegye bele egyszerre a vizet, mert függ a kovászunk sűrűségétől, liszttől, de még a dagasztógéptől is.

A fentiekből lágyabb tésztát dagasztottam. A dagasztás kezdetén csörgött a telefon, ezért 6-8 percre magára kellett hagynom a tésztát, ezért kellett még hozzá a 3 evőkanál víz.
Kb. 4-5 percig dagasztottam mire szép selymes sima tésztát kaptam.
Kelesztő tálba tettem, kicsit átmozgattam kézzel, majd gombócot formáztam belőle, és 15 percig pihentettem. Lehetett volna 5-6 perccel több is. Átmozgattam, majd tovább kelesztettem. Nem volt túl meleg a tészta, ezért az erkélyre vittem, ahol az árnyékban is 30 fok felett volt.

Ezután 60 perc pihentetés után kivettem a pultra, enyhén megliszteztem és  meghajtogattam, mint a pogácsát szoktunk. Beletettem a tálba, és ment megint az erkélyre újabb 60 percre.
Megint hajtogatás az előzőek szerint. Újabb 60 perc pihentetés a meleg erkélyen. Összesen 3 x hajtogattam 60 percenként. Az utolsó hajtogatás után is szintén 60 percete kelt.

Kivettem a tálból, most cipót formáztam, kilisztezett kelesztő kosárba tettem a varrattal felfelé és így kelesztettem 100 percet.

A Lidl-s követ 30 percig előmelegítettem. A kő hőfoka 267 volt ekkor. A tésztát kőre tettem, 8 percig a maximumom sütöttem, majd levettem a minimumra 10 percre. Ezután a sütőajtót kitámasztottam és így sütöttem kb. 5 percig. Majd becsuktam az ajtót és kb. 8 percig zárt ajtók mögött fejeztem be a sütést. Mikor kivettem a kenyeret a kő pontosan 200 fokos volt.

A megsült kenyeret rácsra tettem és hagyni kellett volna kihűlni, de mivel nem bírtam kivárni, ezért langyosan vágtam fel. :-)
Elégedett vagyok a kenyér külsejével és belsejével is.

Gépi dagasztás:


gépi dagasztás után kézzel átmozgatva:


10 perc kelesztés után:


Első hajtogatás után:


Második hajtogatás után megkelve 


Harmadik hajtogatáskor: 


Kisült:






A cipó közepe: 


 A kovászos tésztám így beleragadt a tálba. :D 









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése