2018. május 15., kedd

Durum rozsos csak kovászos kenyér éjszakai kelesztéssel (élesztő nélkül)



Kb. 3 hete a régi 27 éves gázsütőm úgy döntött, nyugdíjba vonul. Ezért vásároltam egy új Elektrolux sütőt.  Folyamatosan sütök, gyakorlok. A mai kenyérrel elégedett voltam kívül és belül is.

Recept:
Dagasztást megelőzően 6-8 órával előtésztát készítettem:

Hozzávalók: 
3-4 dkg anyakovász,
7 dkg víz,
8 dkg liszt. Jól összekevertem és egy csatos üvegbe tettem, amit a konyhapulton hagytam kb. 6-7 órát. Én kb. délelőtt 11 órakor körül kevertem be az előtésztát.

Este kezdtem dagasztani, mert kifutottam az időből.

Hozzávalók:

  • Fenti összes előtészta,
  • Kb. 40 dkg BL 80-as liszt,
  • 13 dkg tk. durum rozsliszt ,
  • 1 nagyon púpos tk. só,
  • Kb. 4,4 dl víz (lehet másnak kevesebb is elég)


Fenti hozzávalókkal egy lágyabb, de rugalmas, sima tésztát dagasztottam. Kelesztő tálba tettem és hagytam kb. 20 percet pihenni, ekkor átmozgattam, majd 1 óránként 3 x hajtogattam. Az utolsó hajtogatás után is kelt kb. még egy órát. Veknit formáztam, kelesztő kosárba tettem, zacsit húztam rá, és betettem a hűtőszekrénybe. Kb. 11 órát pihent itt, kivettem, és kb. még 2 órát hagytam a pulton kelni. A követ jól felforrósítottam rátettem a tésztát, és 275 fokon kb. 17 percig sütöttem, levettem a hőt 250-re és ezen is sütöttem kb. 15 percet, majd levettem 200-ra végig így sütöttem kb. 10-15 percet, míg a kívánt színt el nem érte a kenyér héja. Végig alsó sütéssel sütöttem, csak az utolsó 5 percre tettem át alsó-felsőre.
Magamnak írom a hőfokokat és az időt, mert új a sütőm.


Még repedések is lettek a héjon, ami nagyon ritka nálam.


Nekem tetszik a belseje. 







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése