2015. február 5., csütörtök

Graham lisztes vekni (saját recept)


1 kg-os kockás kelesztő kosárban kell keleszteni. Én most nem abba tettem, ezért nem fért el benne teljesen. Jó az 1 kg-os csíkosba is, ha a kelesztés után elveszek belőle kb. 10-12 dkg-ot.




További képek a recept után 

A sütést megelőző nap este:

Hozzávalók  a kovászhoz:

  • 10 dkg kovászmag (öregtészta),
  • 10 dkg graham liszt,
  • 5 dkg tk. rozsliszt,
  • 1 nagy evőkanál tk. tönköly kovász a hütőből,
  • 1,5 dl hideg víz

Fentieket egy nagyobb fedeles edénybe teszem, jól összekeverem, és a konyhapulton hagyom kb. 8-10 órát.
Nekem most 8 órát volt.


Másnap reggel a dagasztásnál:
Hozzávalók: 
  • fenti összes kovász,
  • 40 dkg liszt, + 2-3 dkg az élesztő felfuttatásához
  • 0,5 dkg élesztő,
  • 1 mk. barna cukor,
  • 1 evőkanál burg. pehely,
  • 2 evőkanál aludttej,
  • 1 cs. aszkorbinsav (elhagyható)
  • 1 tk. sikér,
  • Kb. 3 dl víz (lehet, hogy egy kicsit többet tettem hozzá, nem mértem már pontosan)


Az élesztőt felfuttatom 1 dl vízben a cukorral ésa 2-3 dkg liszttel. A dagasztógép üstjébe öntöm az este elkészített kovásszal, majd a többi hozzávalóval szép sima tésztát dagasztok.

Átteszem a kelesztő tálba, néhány mozdulattal még dagasztottam rajta, cipót formálok, és kb. 20 percig kelesztem. Ezután a tésztát óvatosan átmozgatom, és kb. 60 percig még pihentetem.

Gyúrólapra teszem, veknit formázok belőle és a kilisztezett kelesztő kosárba  tettem, úgy, hogy a formázott kenyér alja (varrat) került felülre és 60 percig kelesztettem. Egy zacskót húztam rá.

Lisztezett lapátra borítottam, bevágtam a tetejét, és a 30 perce előmelegített kőre toltam  a sütőbe.
Kb. 10 percig nagyobb hőmérsékleten hagytam, majd teljesen mérsékeltem, és még kb. 30-35 percig sütöttem.

Rácsra tettem és hagytam kihűlni.
Nem lett tömör, nehéz tészta. A formázáson van még mit javítanom, hogy nagyobb lyukak legyenek benne. De így is finom volt.

Tünde barátnőm vitt belőle egy szeletet, azt mondta, hogy nem volt jó pipi zsíros kenyérnek, mert átfolyt a lyukakon  a zsír.













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése