2015. február 3., kedd

Tk. tönkölylisztes búzacsírás kenyérkék

 Két 0,5 kg-os kelesztő kosárban kelesztve.



 További képek a recept után


Sütést megelőző este elkészítem a kovászt.
Hozzávalói:

  • 12 dkg kovászmag (éppen ennyi volt)
  • 1 nagy evőkanál tk. tönköly kovász a hűtőszerkrényből,
  • 10 dkg tk. tönkölyliszt,
  • 10 dkg BL 80-as liszt,
  • 3 dl hideg víz.

Fentieket egy nagyobb edénybe tenni, jól összekeverni, lezárni és a konyhapulton hagyni kb. 8-10 órát. Nálam 9 órát állt.

Másnap reggel a dagasztásnál:

  • fenti összes kovász,
  • 0,6 dkg élesztő,
  • 1 mk. nádcukor,
  • 1 csipet asztkorbinsav,
  • 1 mk. sikér,
  • 30 dkg BL 80-as liszt + kb. 3 dkg az élesztő feluttatásához,
  • 10 dkg. fehér tönköly liszt,
  • 1 púpos evőkanál burg. pehely,
  • 1 púpos tk. só, plusz még egy picike
  • 2 nagy evőkanál aludttej,
  • 1 evőkanál búzacsíra,
  • 1 evőkanál lenmagpehely,
  • kb. 2,5 dl víz (lehet, hogy másnak nem kell ennyi bele)

Elkészítése:

Az élesztőt felfuttattam a cukorral és a kb. 3 dkg liszttel és 1 dl vízzel. A dagasztógép üstjébe öntöttem a többi hozzávaló együtt és szép sima selymes tésztát dagasztottam. A vizet apránként adjátok hozzá, nehogy sok legyen.
Ezután kelesztő tálba tettem, néhány dagasztó mozdulattal gombócot formáltam belőle és kb. 20 percig hagytam kelni lezárt tetővel. Majd gyengéden átmozgattam, és újabb kelesztés következett kb. 60 percig.
Gyúrólapra tettem, ketté vettem. Elég ügyetlenül csináltam, mert mind két kenyér három darabból került formázásra. :-( Egy cipót és egy kis veknit formáztam. Kilisztezett kelesztő kosárba tettem a tésztát, és kb. 45-50 percig kelesztettem. Kevés volt. Még kelhetett volna legalább 10 percet. Ez már így sikerült. Legközelebb majd türelmesebb leszek.

A sütőkövet 30 percig előmelegítettem. A formázott veknit, illetve cipót, külön-külön lisztezett lapátra tettem, és betoltam a forró kőre. Kb. 10 percig hagytam magasabb fokozaton a sütőt, majd teljesen mérsékeltem, és 40 percig sütöttem.

Nem tökéletes, de finom. :-)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése