2018. január 24., szerda

Vegyes kovászos kenyér élesztő nélkül

Második kenyerem a szárított kovászból. Két napja készült. Megint bizonyított a szárított kovász. :-) .


Hozzávalók:

Este kivettem az anyakovászokból (csoda/világos rozslisztes és a fehérből) 3-3 dkg-ot, adtam hozzá 3-3 dkg vizet és 4 dkg világos rozslisztet, illetve a fehér kovászhoz  4 dkg manitoba lisztet.
Szóval külön kovászoltam be a világos rozslisztes kovászt és a fehéret is. Így lett két kis üveggel. Másnap reggelig a konyhapulton hagytam. Kb. 8-9 órát állt így.

Recept:
fenti összes kovász,
10 dkg tk. tönke liszt,
10 dkg manitoba liszt,
40 dkg BL 80,
1 dl aludttej,
a vizet 3 dl-ig mértem, de még kellett hozzá egy kevés.

Elkészítés: 
Most a só kivételével mindent a dagasztógép üstjébe tettem, összekevertem a géppel egy kicsit és hagytam kb. 25 percet pihenni, majd elkezdtem a dagasztás. A dagasztás vége felé adtam csak hozzá a sót, amit most nem oldottam fel.
Semmi különbséget nem találtam sem a nyers tésztán, sem pedig a kisült kenyéren, hogy a sót később adtam a tésztához.
Szóval szép bubis tésztát dagasztottam, pihentettem fél órát, kézzel átmozgattam, és hagytam 55 percet pihenni, majd meghajtogattam. Ezt ismételtem még kétszer (45 és 30 perc múlva). Az utolsó hajtogatás után kelt még 50 percet. Formáztam, kelesztő kosárba tettem a tésztát a varrattal felé, ment a zacskóba és kb. 40 perc múlva a hűtőszekrénybe.
El kellett itthonról mennem pár órára, addig ott pihent. Kivettem a hűtőből, és annyit hagytam csak kinn, amíg a kő felmelegedett a gázsütőben. Ez most télen 40 perc.  Kőre került a tészta, 15-20 percig max. hőfokon hagyom gőzösítés nélkül, majd leveszem a minimumra még kb. 15 percre. Ha szép barnára sült, kiveszem, rácsra teszem és hagyom kihűlni.

Az egész kenyérről nincs fotó, amit nagyon sajnálok, mert hajnalban vágtuk meg.

Néhány fáziskép:
Dagasztás után gombóccá formázva:



20 perc múlva



Átmozgatva:



1. hajtogatás után:



2. hajtogatás után:



3. hajtogatás után: 



3. hajtogatás után: 



Formázva: 


Felvágva: 


Ilyen szép laza a bélzet:


 Ez a kép 48 órával a kisülés után készült és kb. a vekni közepéről van a szelet. 




1 megjegyzés: