2015. január 23., péntek

Burgonyás kenyér (hibrid)

1 kg-os kelesztő kosárban kelesztve.


További képek a recept után

Ez a kenyér most több élesztőt tartalmaz, mint amivel szoktam mostanában sütni, mivel nem volt annyi időm keleszteni. Nem lett olyan szép kívülről, de kárpótolt a belseje, amiről több képet is készítettem. 

Előző este a hűtőben lévő kovászból kivettem kb. 7-8 dkg-ot. Hozzáadtam 7 dkg BL 80-as lisztet, valamint 7,5 dkg vizet.
Fentieket jól összekevertem és 8-10 órára a konyhapulton hagytam.

Másnap reggel a dagasztásnál hozzáadtam:

  • fenti kovászt (nekem 21 dkg lett),
  • 53 dkg lisztet,
  • 0,9 dkg élesztőt,
  • 1 púpos tk. só,
  • kb. 12 dkg főtt burgonya (áttörve)
  • 1 mk. nádcukor,
  • 3,4 dl víz (másnak biztosan kevesebb kell, ezért ne tegyétek bele az egészet egyszerre)
Elkészítése:
Az élesztőt 1 dl langyos víben, 1 mk. nádcukorral és 3 dkg liszttel felfuttatom.

A dagasztógép üstjébe öntöm a felfuttatott élesztőt és kovászt, melyet összekeverek, majd a többi hozzávalóval (a vizet nem beleönteni az egészet) szép sima, selymes tésztát dagasztok. 

Kelesztő tálba tettem, gombócot formáltam belőle és kb. 20 percig kelesztettem. Utána átmozgattam és további 45 percig kelt még a tészta. 
Ezután gyúrólapra tettem, cipót formáltam, és a kilisztezett kelesztő kosárba tettem, ahol 45 percet kelt.

A 30 perce előmelegített sütőkőre borítottam, bevágtam a tetejét, a hőt mérsékeltem a sütőben és kb. 45 percig sütöttem. Rácsra tettem. Csak kihűlés után vágjuk fel. Nekem most időhiány miatt egy kicsit langyosan kellett felvágnom.

Nagyon finom puha kenyér lett. Most sikerült megfelelő ideig kelesztenem a kosárban. A kenyér aljánál nem sűrű a bélzet, hanem lyukacsos, laza. 

A kenyér súlya pontosan 20 dkg-ot csökkent a sütés alatt.

Amit észrevettem különbséget az edényes és a köves sütésnél: Ha az edényes sütésnél főtt burgonyát tettünk a tésztába, mindig úgy éreztem, hogy egy kicsit nedves tapintású a kenyér bélzete. A kövön sütöttnél egyáltalán nem lehet érezni. Teljesen olyan, mint amikor csak burgonya pelyhet vagy semmit nem rakok bele. A kő tényleg kivonja a kenyérből a felesleges folyadékot. 














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése