2015. január 3., szombat

Tk. tönkölyös kenyér sütőkövön sütve (saját recept)


75 dkg-os kelesztő kosárban kelesztve


Ez a kenyér az elsők között készült, amikor elkezdtem a kövön sütést. Még a héja sem repedezett meg, ami azt jelenti, hogy van még mit változtatni.



Hozzávalók:

kovászhoz:
·        10 dkg kovászmag(öregtészta)
·        10 dkg BL 80-as liszt,
·        1 púpos evőkanál tk. tönkölyliszt
·        1,5 dl langyos víz
Fentieket jól összekeverjük, egy jól záródó edénybe tesszük, és kb. 8-10 órán keresztül a konyhapulton állni hagyjuk.

Dagasztáskor:
·        fenti kovász,
·        25 dkg BL 80-as liszt,
·        5 dkg tk. tönkölyliszt,
·        0,4 dkg élesztő,
·        1 tk. só,
·        1 ek. burg.pehely,
· ·     1 mk. nádcukor
·        szűk 2 dl víz (lehet, hogy másnak kevesebb, ezért nem kell egyszerre az egész vizet                            a tésztába önteni) 

Az élesztőt a cukorral, kb. 5 dkg liszttel és egy kevés vízzel felfuttattam, majd a dagasztógép üstjébe öntöttem a többi hozzávalóval.

A tésztát a dagasztógéppel szép simára dagasztottam, kézzel kicsit átmozgattam, kelesztő tálba tettem és 15-20 percet pihentettem.
Utána gyúrólapra tettem, meghajtogattam, gombócot formáltam belőle és visszatettem a kelesztő tálba, ahol kb. 50-60 percet kelt.

A tésztát cipó alakúra formáztam, vékonyan kilisztezett kelesztő kosárba tettem, ahol . 55-60 percet kelt.


A sütőkövet kb. 30 percet előmelegítettem a gázsütőm legmagasabb fokozatán. A lapátot beliszteztem, ráborítottam a tésztát, most kicsit lesöpörtem a lisztet róla, és bevágtam a tetejét, és a forró sütőköre toltam.

A hőmérsékletet rögtön mérsékeltem, és szép barnára sütöttem. Miután kivettem a sütőből, rácsra tettem és hagytam kihűlni. Teljes kihűlés után vágtam csak fel.

1 megjegyzés: